Sunday 6 April 2014

Arghhh! Sakit gigi !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua orang.

Entri una pade hari ini adelah berkaitan dengan sakit gigi. Kenapa Una update pasal sakit gigi? Sebab sekarang Una seriously tengah sakit gigi sangat sangat sangat. Untuk pengetahuan anda semua, Una memang selalu kene sakit gigi, monthly ek. Macam satu penyakit yang wajib bagi Una dalam satu2 tempoh tertentu. Tapi kenapa mesti gigi ?? Sabar je lah. Sakit gigi Una kali ni lain macam sikit. Sebab nya, 2 hari lepas, Una bangun pagi dengan darah yang bertakung dalam mulut. Why?? I wonder what were the plaque doing while I'm sleeping. Tapi dah gosok gigi laa. Acaner tu. Law x gosok gigi tu lain lah.. Haishh. =.=''

Una ade search kat tenet pasal kesan sakit gigi. Jom kite tengok same2 antara kesan sakit gigi yang Una bace.

Berdasarkan apa yang Una bace dari salah satu laman web nih, die kate '' Gusi yang berdarah bukanlah sesuatu yang normal seperti tanggapan orang yang mengambil mudah mengenainya.
terdapat banyak bentuk serta peringkat periodontal (penyakit gusi).

1) Gingivitis : peringkat awal penyakit ini bermula dengan keradangan,(pendarahan, kemerahan, kepedihan dan bengkak pada gusi) disebabkan oleh pembentukan plak.
2) Periodontitis: Peringkat penyakit gusi yang lebih mendalam melibatkan tulang dan ligament di sekeliling gigi. Kalau tak dirawat boleh merosakkan tulang ataupun tisu-tisu yang menyangga gigi, gusi bercerai daripada gigi, dan oparas tulang merosot.

Selain itu juga, sakit gigi juga mempunyai kaitan dengan penyakit lain.

1) Diabetis ( kencing manis )
2) Penyakit pernafasan
3)Penyakit jantung
4) Kelahiran bayi pramatang.

Una just tulis secara lalu je. law nak bace lebih lanjut, search kat sini : http://www.biovco.com/?pg=iko&no=47&tjk=penyakit-gusi.php .

Berbalik kepada sakit gigi yang Una alami nih, die akan berdarah tiap kali Una berus gigi dan juga bangun tido. So, esok maybe Una akan cuba dapatkan rawatan kat klinik gigi sebelah kolej niaa.

Akhir kate utk entri ini, JAGALAH GIGI ANDA DENGAN BAIK :)

assalamualaikum dan terima kasih.


1 comment:

  1. salam Una ..memang patut kena buat pemeriksaan doktor gigi tu..btw salam ukhuwah dr PCL :)

    ReplyDelete