Tuesday 8 October 2013

Buah pelam epal :D

nyummy <3
Hallo dan assalamualaikum semua orang :D

Korang semua apa khabar harini. haaa, nampak x pic Una makan pelam 2? hahaha, 2 pic xder la baru,just nak share ngan korang something je utk hilang kan bosan ni :)

Korang pernah x dengar pelam epal? Alaa, yg kecik 2 lahh. Xtaw la Una korang panggil ape. Hehe. Kalo korang nak tau, ni lah salah satu daripada buah feveret Una. Nyummy, sedap taw. mase gambar ni di ambil, Una ade kat umah opah Una di kampung kuchai kat Perak. Ibu yg tolong kupas kn buah 2 :D Manje x? Hehehehe ~

Sedap taw buah nih. manis. Korang tawu x ape khasiat buah mangga nih? Una ade bace 1 belog indonesia nih, die kate :

Mencegah Kanker
Senyawa fenolik yang ditemukan di mangga, seperti quercetin, isoquercitrin, astragalin, fisetin, dan methylgallat, telah terbukti memiliki anti-oksidan dan sifat anti-kanker. Buah Mangga juga tinggi pektin. Penelitian telah menunjukkan bahwa pektin memiliki efek perlindungan terhadap kanker pada saluran pencernaan.

Membantu dalam Pencernaan
Buah Mangga sangat membantu dalam mengobati masalah pencernaan. Buah Mangga mengandung enzim pencernaan yang membantu memecah protein untuk memfasilitasi penyerapan dalam tubuh, sehingga meningkatkan sistem pencernaan. Kandungan serat dalam mangga juga membantu dalam pencernaan.

Mencegah Penyakit Jantung
Buah Mangga merupakan sumber yang sangat baik dari vitamin A, vitamin E, dan Selenium yang membantu melindungi terhadap penyakit jantung. Buah Mangga juga kaya akan vitamin B6 yang berperan dalam mencegah penyakit jantung dengan menurunkan kadar homocysteine​​ (Homosistein adalah asam amino dalam darah yang merusak lapisan pembuluh darah).

Menurunkan Kolesterol LDL
Tingginya tingkat pektin dan Vitamin C dalam buah mangga telah terbukti dapat menurunkan kadar kolesterol, terutama LDL kolesterol (jahat).

Hehehe, korang dah biasa dah tengok citer indonesia kan? So mesti korang paham kan kan kan :D hehehe..Una saje je xnak translate. :D

Una suke tang mnurunkan kolestrol 2. Una ase cam kolestrol Una tinggi laaaa, nak check td, tp malas lak :P Kene execise lebih nih. :P (konon-konon)

okelah korang,that's all for today, love you all, mmuuaahh..assalamualaikum. <3

No comments:

Post a Comment